30 desember 2007

Mykleløypa kjøres opp i kveld 30.12.07 !

Det kan ikke sies ofte nok. Beliggenheten til Arkosvegen på sørsiden av Myklevannet er helt spesiell.Det finnes ikke snø i Siljan eller på Grorud eller på Mykle for den saks skyld.Tar man turen bort på vegen/skiløypa vår er isssålen helt inntakt. Man må ca 100 m opp på vegen fra dammen.Da det ikke ble kjørt opp den snøen som kom for en uke siden og den fikk ligge i ro i mildværet er det nå mulig og kjøre med fresen. I dag var noen av oss på ski og turen gikk helt greit til toppen før man kjører ned til Arkoset. Noen partier er det bare is, men langs Seterkollen og i le før været er det godt snølag.Det var is i sporet så skøyting var nok tingen. Dessverre hadde en ATV kjørt midt i vegen uten at man sikkert tenkte over at dette ødela. Vi skal snakke pent med dem som kjørte. Vi kan ikke nekte kjøringen av denne, men henstille kan vi gjøre. Etter befaringen/skituren i dag er det bestemt at vi kjører opp i ettermiddag med Skjeldalfresen.Siden det i dag var en liten kosetur tok vi turen opp unnarennet til gamle hoppbakken i Seterkollen.Gutta ses på hoppkanten
Det ble og tid til litt LekPaa isen ved parkeringen

03 desember 2007

Seterkollen hoppbakke lagt ned 1948

Bakken ble bygget av en gjeng skogsarbeidere på Grorud og Mykle.Abraham Rønningen stod i spissen for denne byggingen.Han bodde ved dammen på Mykle. Han var oldefar til A Skilbred på Skilbred(tror jeg).Bakken ble hoppet mye i under 2 verdenskrig.Illegale renn og trening. Bakken ligger som navnet tilsier ved Seterkollen.Man kjører inn ved Mykledammen og passerer etter ca 1 km krysset inn til Øvre og nedre Setertjern.Man fortsetter veien over bakketoppen og ned på myra.I enden av lang slette er man i overgangen til bakken.Man kan da se opp unnarennet.Det er uhyggelig bratt.Bakken tålte hopp på opp mot 40 m.Bildet som ses er tatt fra grøften på veien.
Jeg tok med opp det meget bratte unnarennet og kom da opp til steinhoppet
som er nær 2 høyt.Når jeg ser den langekulen
så må de hopperne ha vært utrolig tøffe. Høyden over kulen og ned det bratte unnarennet står det respekt av. Etter å ha krabbet lengre opp på kollen snudde jeg med og tok et bilde av hoppet fra der stillaset sikkert har stått engang.Ingen rester av dette finnes. På bildet ses ned på

Denne bakken ble bygget på 30 tallet. I dag ville det bli sett på som vanvittig å hoppe i en slik bratt bakke.

Etiketter: ,

23 november 2007

Oddbakken. En overraskelse

Bakken er ikke SiljanIL sitt anlegg men allikevel.
Etter å ha kjørt forbi og sett denne bakken nesten daglig i mer en 40 år og stadig ventet på at den skulle ramle sammen bestemte jeg meg i dag for en fototur til bakken.
For den må jo snart knekke sammen. Tidens tann tærer på en bakke bygget i 1950.

Sletta er i dag preget av noen karer som driver stort med vedproduksjon. Det er et bra lysanlegg. Oppover i unnarennet er bakken bra ryddet for kvist. Skal ikke mye snø til før man kan preppe her. Nesten på toppen av unnarennet ligger en forfallt kiosk/varmestue. På andre siden en bra vedlikeholdt dommertribune. Den står i mange år ennå.

Helt på toppen av kulen en kraftig men antagelig ødelagt vinsj. Når jeg kommer til hoppet ser det ganske bra ut. Jeg ble litt overrasket. Så går jeg litt videre under overgangen. Da ser jeg overgangen er bygget av kraftige ståldragere. Så ser jeg enda litt lenger og ser til min store overraskelse at hele Oddbakken er et gedigent byggverk av BETONG!!! Den vil jo være like solid i hundre år til. Den vi antagelig stå helt til forsvaret sprenger den bort. For det har visst vært vurdert sa en lokal kar jeg pratet litt med. Det er jo unødvendig da bakken jo er et landemerke i distriktet og står ikke i veien for noe som helst.

Det var imponerende å se hvilket arbeid som var lagt ned her. Må ha vært en kjempejobb. Se hvor liten sekken blir inntil ene pilaren.
Mannen jeg snakket med fortalte at bakken ble bygget i betong etter den "gamle" hadde blåst ned. Så betong stillaset var ikke det første. Restene av det gamle var godt synlig.

Trappa var fjernet så jeg kom ikke opp i selve stillaset. Og det var like greit da høyder ikke er min sterke side he he.
Er det forresten noen fra Siljan som har hoppet i denne bakken? Og hva er bakkerekorden ? K-punktet var 81 meter.
Litt info om bakken på en annen nettside her:

63 bilder av et imponerende byggverk her:

15 november 2007

Historien om hoppbakken i Norslia på Austad

Siljan har hatt mange hoppbakker og mye historie er det å hente i laget. Denne gang er det Norslia.Denne bakken er nå etter hogst fullt mulig å se i sin helhet. Bakken kan man finne ved å ta til høyre nesten på toppen av Austadkleiva etter Gorningen.Veien mot Oklungen.Ca 200 m nede i veien er en bom.20 m på innsiden v bommen ser man en slette til venstre.Det er nå grustak og en stor åpen slette der.Da er bakken rett i front.Den var i bruk fra 1932 til 1952.Bakkerekord er noen og 50 m.Spør man om hvem som har bakkerekord sies det"Det er sikkert Otto, han hadde jo rekord i alle bakker i fjorden på den tiden"(Vår egen Otto Austad). I 1932 under åpningsrennet gikk folk fra Steinsholt på ski over heia med horninstrumenter for å spille.Da hadde ikke Siljan eget korps.Flaggstenger med flagg vaiet i vinden. Bakken var mye i bruk frem til 1952.Da ble det diskutert om man skulle satse på Søntvedt eller Norslia. Man valgte Søntvedt.Feil kan man nå si ettersom Norsli ligger i et skyggeområde og det er alltid kaldt der og man ser området i et naturlig flott amfi. I slutten av Mars 1945 deltok over 100 hoppere der og det var stor fest på lokalet på Fagerlund.
Bakken er lett å se og overfarten ligger der "like fin".
Viser til bilder av bakken.Dessverre har det ikke lyktes å oppdrive bilder fra dengang den var i bruk.

Etiketter: ,

09 november 2007

Toklevbakkens historie

Etter en flott reportasje på tysk nettside fra våre bakker virket det naturlig å følge opp med litt om Toklevbakken som fortsatt synnes godt i terrenget. Bakken ligger rett før man kommer inn til kraftstasjon på Toklev.Veien krysser sletta.Stillaset er nesten nede nå, men står fortsatt. Bakken var sist i bruk sesongen 1980.Den var i bruk før og under 2 verdenskrig og med jevne mellomrom i bruk frem til 60 tallet.Den "gjennoppstod i 1976 da det her var snø og ikke noe i Grenland.Nytt stillas og hopp og dommertribune.

Toklev var et skikkelig "snøhull".Man hoppet ca 40 m i bakken. Vår egen Otto Austad har bakkerekord i bakken mener jeg å ha hørt men vet ikke lengden.42 ?. Mange skisamlinger var der i november !! og ut i april. Siljanhoppere,Jarle Bøe,Kay Bentsen,Kay Jacobsen,Petter Ebbesberg,Rolf Staulen,Ole P Berge hadde mye glede av bakken. Et hus stod rett ved siden av med vedovn.Koselig periode.Huset er nå borte. Bildene viser bakken i april 79 .De to guttene fra Sannidal var gode.Toralf har bakkerekord i Soentvedtkollen på 72,5 m.Gutten i svevet er Rolf Staulen dengang 11 år i 1977.
En utrolg flott "pølsehjelm" som idag ikke er å oppdrive...dessverre.

08 november 2007

Fotoreportasje Torshaugbakken 2007

Du visste knapt at den lå der, men dagens "anleggsreportasje" er fra Torshaugbakken. Tekst Rolf og bilder Even:

Dette er rekruttbakken til Siljan midt i et byggefelt.K10 bakken var mye i bruk frem til 2003.Bakken ble bygget av Kjell Ebbesberg på 80 tallet.Har har stor betydning for de som har startet med skihopping i Siljan på 90 tallet og frem til 2003. Etter dette har rekruttene kjørt til Rugtvedtkollen i Porsgrunn for å møte flere med samme interesse i et større anlegg med bedre utstyr og ressurser.

Flere bilder her:

03 november 2007

Fotoreportasje Søntvedtkollen 2007

Etter å ha tenkt tanken mange ganger tok undertegnede omsider med seg kamera og syklet en tur til Søntvedtkollen. Siljans store hoppanlegg. Anlegget ble i følge Rolf oppbygd igjen i 1974. Jeg vet ikke når første bakken opprinnelig er bygget. Antagelig i 1956.
Det ble en spennede lørdagstur med mye gammel hopphistorie og råtne trappetrinn under beina.
Da vintrene har vært snøfattige har ikke anlegget blitt brukt de siste årene. Siste bilde jeg fant var av Rolf 4.02.1996.

Når du ser bakken fra veien ser den ikke spesielt stor ut. Men ta deg en tur over jordet/sletta å gå oppover trappene. Den er for en "ikkehopper" diger. Man må ha fått stor høyde i denne bakken. Tviler på at den passer til den moderne hoppstilen. Trappa oppover er råtten og man må trå varsomt. Det er faktisk meget bratt.
Til venstre på vei oppover har du dommertårnet. Etter å nøye å ha vurdert "råttenheten" på trappa inn til bua og buas reisverk sneik jeg meg inn. Det er 20 meter ned til bakken hvis gulvbordene skulle knekt. Fikk kjent litt på angsten. Men bua var i bra stand. Den er renovert i senere år. Telefonsambandet i Søntvedt er også artig å se på. Litt out of date:)

Videre oppover kommer man til hoppet. Det har vel også sett sine beste dager. Helt øverst har man et bra stillas. Det ser ut til å kunne bestiges i noen år ennå. Det blåste kuling på toppen så jeg fyrte kjapt av et bilde og sneik meg kjapt ned på landjorda. Men jeg så nok til at jeg kan si jeg ikke hadde turt hoppet her for en million. Eller flere millioner. Bakken ser skremmendes ut. Fra både topp og bunn.

Nesten nede tok jeg en tur inn i klubbhuset. Der finnes mye artig nyere hopphistorie. Den bør tas vare på i Siljanhallen.
En meget lærerik og spennende tur. Hvor jeg nok må konkludere med at skigruppa må øke treningsavgiften litt.........:)